Instalowanie systemu LPG w samochodach z silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa stało się coraz bardziej popularne, mimo że technologia ta była pierwotnie uważana za bardziej złożoną w porównaniu z tradycyjnymi układami wielopunktowymi. Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa zyskują na popularności i są coraz częściej stosowane w nowoczesnych pojazdach. Czy jednak możliwe jest zainstalowanie systemu LPG w takich samochodach? Odpowiedź brzmi: tak, choć wymaga to specjalistycznych rozwiązań.
Układ mieszany
Jednym z dostępnych systemów jest tzw. układ mieszany, który pozwala na równoczesne używanie benzyny i gazu LPG. W tym modelu niewielka ilość benzyny jest wtryskiwana bezpośrednio do cylindrów w celu zachowania efektywności i ochrony wtryskiwaczy, podczas gdy główne źródło energii stanowi gaz dostarczany do kolektora dolotowego. Co istotne? Taki układ zapewnia równoczesną pracę na obu rodzajach paliwa, minimalizując zużycie benzyny, zwłaszcza podczas jazdy na jałowym biegu.
Mimo, że technologia ta jest skomplikowana, jej zastosowanie jest szczególnie opłacalne dla pojazdów często używanych na długich trasach lub w warunkach dużego natężenia ruchu poza miastem. W takich warunkach, czas zwrotu z inwestycji może być krótszy, choć w przypadku regularnej jazdy miejskiej, zwrot może nastąpić później.
Alternatywne rozwiązanie
Alternatywnym rozwiązaniem jest system, który umożliwia ekskluzywne korzystanie z LPG poza fazą startu silnika w niskich temperaturach, gdzie niezbędna jest benzyna. W tym układzie gaz jest wtryskiwany w fazie ciekłej, pozwalając na pełne wykorzystanie benzynowych wtryskiwaczy. Jest to rozwiązanie prostsze i mniej ingerujące w oryginalny układ paliwowy pojazdu, aczkolwiek wymaga dodatkowego zbiornika i specjalistycznego układu dozującego paliwo.
Instalacje te są zazwyczaj dedykowane i dostosowane specjalnie pod konkretny model pojazdu, co może zwiększać koszt inicjalny. Jednakże dla użytkowników pojazdów ciężarowych lub tych, które są intensywnie eksploatowane, szybki czas zwrotu z inwestycji w system LPG może przynieść znaczne oszczędności kosztów paliwa w krótkim czasie.
Zalety instalacji LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem
- Oszczędność kosztów paliwa – gaz LPG jest zazwyczaj tańszy niż benzyna, dzięki czemu przynieść znaczne oszczędności, zwłaszcza przy dużych przebiegach.
- Redukcja emisji szkodliwych substancji – LPG generuje mniej emisji CO2 i innych szkodliwych substancji w porównaniu do benzyny, przyczyniając się do mniejszego wpływu na środowisko.
- Wyższa trwałość silnika – gaz LPG spala się czyściej niż benzyna, a to może przyczynić się do dłuższej żywotności silnika.
Instalacja LPG – wyzwania
- Koszt początkowy – instalacja systemu LPG, zwłaszcza dedykowanego i zaawansowanego technologicznie, może być kosztowna. Należy rozważyć, czy potencjalne oszczędności przewyższają początkowy wydatek.
- Serwis i konserwacja – systemy LPG wymagają regularnych przeglądów i konserwacji, co wiąże się ze wzrostem kosztów eksploatacji. Należy upewnić się, że serwisant posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie w pracy z LPG.
- Zmniejszona pojemność bagażnika – instalacja dodatkowego zbiornika LPG zajmuje miejsce. Może to być nieco problematyczne, szczególnie w mniejszych pojazdach.
Jak wybrać odpowiedniego instalatora?
Wybór odpowiedniego specjalisty do instalacji LPG jest kluczowy. Należy szukać certyfikowanych instalatorów z doświadczeniem w montażu systemów w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak WIŚNIEWSKI AUTO SYSTEM. Warto również sprawdzić opinie innych klientów oraz zasięgnąć porady na forach internetowych specjalizujących się w LPG.
Podsumowując, instalacja LPG w samochodzie z bezpośrednim wtryskiem paliwa może przynieść wiele korzyści, jednak wymaga to dokładnego rozważenia wszystkich zalet i potencjalnych wyzwań. Odpowiednie przygotowanie i wybór zaufanego serwisu mogą zapewnić, że inwestycja ta będzie opłacalna i przyniesie oczekiwane efekty.